Bucureștiul este orașul în care m-am
născut, am copilărit, am învățat, am iubit, mi-am întemeiat o familie și am
muncit. Este orașul în care trăiesc și orașul pe care acum - când am suficient
timp la dispoziție -, am început să-l redescopăr.
În ideea că poate și alții - locuitori
sau vizitatori ai Bucureștiului -, vor dori să descopere orașul mai puțin
cunoscut, m-am gândit să scriu câteva rânduri despre fiecare.
O să încep cu casele-muzeu pe care le-am
vizitat și mi-au plăcut cel mai mult, case care au fost construite în perioada de
la mijlocul secolului XIX și până la mijlocul secolului XX, când orașul
înflorea mai mult ca niciodată, în timp ce se îndepărta de Orient și încerca să
se apropie de Europa prin cultura franceză.
Fac acest lucru pentru că ele m-au
ajutat să înțeleg mai bine atmosfera Bucureștiului de altădată, pentru că m-au
captivat prin poveștile din spatele lor, pentru că în prezent multe dintre
acestea sunt gazdele unor activități culturale-
expoziții, ateliere, concerte -, care ne fac viața mai frumoasă.
Muzeul
de Artă Veche Apuseană
Într-o vreme când România se număra
printre cele mai mari exportatoare de petrol, un om - care iubea frumosul și
care a avut atât posibilități materiale cât și posibilitatea să viziteze muzee
și anticariate, să participe la vânzările de licitații de obiecte de artă -, a
constituit o colecție de piese rare de artă medievală, pe care a expus-o în
casa construită special pentru “comorile” adunate din diferite colțuri ale
Europei - casa devenită Muzeul de Artă Veche Apuseană.
Este vorba de Dumitru Furnică Minovici,
nepotul de soră al fraților Minovici și
Director al Societății Creditul Minier, timp de 18 ani.
Casa - construită în stil Tudor, cu
inserții specifice stilului normand -, este înconjurată de atâta liniște, încât
ai impresia că este părăsită.
La prima vizită, am intrat timizi prin
poartă din fier forjat în stil gotic, am trecut peste un podeț și am ajuns în
fața unei frumoase uși din stejar - tot în stil gotic -, unde am sunat la
intrare ca și cum veneam în vizită la cineva necunoscut. Ne-a deschis
muzeograful muzeului, cel care m-a determinat, în mare parte, să revin la
această casă, căci odată începută o conversație cu acest om minunat nu te mai
saturi să-l asculți.
De cum am pășit în interiorul casei am
avut impresia că mă aflam într-o vilă italiană.
În partea dreaptă a încăperii - “camera
toscană”, locul în care se servea masa -,
mi-au atras atenția imediat un cămin din
piatră și o frumoasă tapiserie cu un colorit plăcut. Căminul este de
proveniență flamandă din epoca Renașterii, iar tapiseria -care îi reprezintă pe
regele David și pe Betsabe și care m-a dus cu gândul la “David și Betsabe” a
lui Marc Chagall -, deși este într-o stare perfectă, are o vechimea de peste
350 de ani și a fost lucrată la Bruxelles.
Dar de fapt totul, aici, a fost adus din străinătate: nu numai obiectele de artă expuse, dar și toate materialele de construcție ale casei: cărămida aparentă italienească, travertin italienesc, scândura de stejar din Germania,…..
Dar de fapt totul, aici, a fost adus din străinătate: nu numai obiectele de artă expuse, dar și toate materialele de construcție ale casei: cărămida aparentă italienească, travertin italienesc, scândura de stejar din Germania,…..
În partea stânga a încăperii se află
biblioteca. Ea este separată de "camera toscană" de doi lei din marmură - replicile
leilor români ce se regăsesc în Loggia dei Lanzzi din Florența. Biblioteca
propriu-zisă este din lemn de nuc masiv, cu o serie de coloane delicate - lucrate
de mână -, iar geamurile din bibliotecă sunt încrustate cu vitralii vechi
impresionante.
Fiecare pictură, gravură, sculptură,
vitraliu, mobilier, se află în locul potrivit, căci casa a fost gândită special
pentru a încadra și expune aceste opere de artă.
Am fost invitați să ne bucurăm și de
micuța grădină a casei, în care se vede că fiecare detaliu - bazinul de apă, în
care cândva înotau pești exotici; împrejmuirea sculptată în piatră cu statuete
micuțe și delicate din loc în loc; băncuțele din piatră; vegetația -, a fost
gândit să-ți bucure privirea și sufletul.
M-am despărțit cu greu de această
casă,.. de grădină ei,… de cel care face ca muzeul să prindă viață, prin
frumoasele și interesantele prezentări despre casă, proprietarii acesteia și
operele de artă expuse.
O casă primitoare, unde m-am simțit mai
mult oaspete decât vizitator și în care
voi reveni, cu siguranță.
Intrarea este liberă iar muzeul se află
pe strada Nicolae Minovici nr.3, lângă “Fântâna Miorița”- monumentul
istoric ale cărui mozaicuri sunt o ilustrație a baladei
Miorița - decor realizat de Milita Petrașcu, fostă elevă a lui Brâncuși,
considerată a fi cea mai înzestrată femeie - sculptor a erei noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu