Pagini

miercuri, 24 mai 2017

Bucureștiul altfel! - Muzeul Municipiului București - Palatul Șuțu

Palatul Șuțu

Palatu Șuțu  - palatul de poveste, palatul “unde nu erai primit decât în caleașcă” -, a fost construit de postelnicul Costache Grigore Șuțu, între anii 1833 -1835. Construit în stil neogotic el spărgea, la acea vreme, tiparele unui oraș fanariot, cu locuințe mici cu iz oriental și dădea tonul la transformarea orașului în spirit European.  
  
Costache Grigore Șuțu provenea dintr-o familie greacă din Epir, descendent din domni fanarioți și era nepot de frate al domnitorului Mihai Șuțu.  
Povestea postelnicului - personalitate puternică, un om ambițios, orgolios, foarte bogat și cu spirit aventurier - este una plină de culoare.  
Postelnicul Costache Grigore Șuțu a fost implicat în complotul împotriva domnitorului Gheorghe Vodă Bibescu și a participat la lovitura de stat împotriva lui Cuza Vodă, iar emblema casei Șuțu, asemănătoare cu stema tării - cuprindea cele două elemente distinctive oficiale, vulturul Munteniei și zimbrul Moldovei - a fost motiv de dispută  cu însuși Cuza Vodă.  
  
În anul 1862, Grigore Șuțu (urmașul lui Costache Grigore Șuțu ) și soția acestuia Irina Șuțu, au adus mari transformări palatului. Amenajarea scării monumentale - cu două brațe spiralate -; decorarea boltei; montarea oglinzi de Murano într-un cadru deosebit; au fost încredințate sculptorului Karl Storck. 
Palatul era înconjurat de un parc cu vegetație luxuriantă, cu păsări exotice și figurine din porțelan colorat, iar bazinul din grădină era realizat în stilul fântânilor de la Palatul Versailles. 
Demonstrație de lux și eleganță, palatul cât și proprietarii acestuia devin etalonul vieții de societate din a 2 a jumătate a secolului XIX. 
Astfel, după 1875, în salonul strălucitor al familiei Șuțu, balurile și seratele dansante, organizate de aceștia, atrăgeau întreaga protipendadă a orașului și erau la concurență cu petrecerile de la Otetelișanu, cu cele date în casă lui Gheorghe Bibescu, sau în casa lui Grigore Cantacuzino, iar balurile costumate rivalizau doar cu balurile de la Palatul Regal. 
Iluminația exterioară - dată de lămpile cu gaz aerian -, a palatului, făcea ca acesta să fie cel mai luminos punct al Bucureștiului. 
Potrivit descrierilor istoricului Radu D. Rosetti, primul chip întâlnit la intrarea în palat era cel al unui arnăut (paznic albanez), învesmântat după portul tipic arnăuțesc, „cu fustanelă cusută cu fir de aur, încins peste mijloc cu-n brâu în care erau înfipte două pistoale și având la șold un iatagan strașnic”. 
Apoi, pe treptele scării interioare, ofițeri de cavalerie, strict selecționați și instruiți, așteptau pentru a călăuzii doamnele spre saloanele de bal și a le întreține în conversație
  





Splendoarea acelor vremuri a dispărut odată cu moartea Irinei Șuțu, dar palatul continuă să ne impresioneze și azi cu poveștile lui, sa ne atragă cu expoziții temporare  și mai ales cu serile minunate de concerte, care au loc aici de peste 18 ani.
  
Pentru cei care doresc să redescopere istoria orașului București, muzeul găzduiește expoziția permanentă “Timpul orașului”. 
Ideea acestei expoziții a venit de la ceasul unic, cu rotație inversă, din holul palatului și propune vizitatorului  “o călătorie începută în prezent și care se îndreaptă spre trecut”. 
  
Iar în fiecare miercuri de la oră 19:00, în holul mare de jos al muzeului, la picioarele scărilor fastuoase, au loc concerte de muzică clasică ale Fundației ACCUMM. Intrarea este liberă.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu